Etiketter

onsdag 14. mai 2014

Bokbretting - Sommerfugl


Jeg bare måtte lage denne sommerfuglen også. Skikkelig dille og tålmodighetsarbeid, men gøy når den er ferdig. Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg vil pynte denne boka heller, så det for skje en annen gang

Oppskriften til denne sommferfuglen er laget av Serge, som har vært så grei å legge den ut på nett. 
Oppskrift på sommerfuglen finner du her:  LINK SOMMERFUGL
(Den er på fransk, men har du brettet en bok tidligere, så vil du forstå det)
Tusen takk til Faitmain - Faitcoeur, som deler oppskriften sin på nett.


Feuilles betyr - Ark
Marque Haute betyr - Øvre markering 
Marque Basse betyr - Nedre markering.  
.  
Ett lite tips når du skal brette bøker. Husk at du har nok sider (ark) i boka, pluss sjekk hva lengste mål er, så du er sikker på at den er høy nok. Her har jeg bommet på tidligere bøker, og lært. 

Dette trenger du:
1 blyant
1 linjal
1 bok 

Boka her må ha minst 460 sider, men da får du ingen ark i ytterkantene, kun bokkanten. Jeg liker at det er ark der, så jeg har valgt en bok med over 500. 

Når boka ligger foran deg, så vri den mot klokka  90 grader. Hvis sidenummerene er nede i boka, skal disse ligge til høyre. 

Så finner du midten av boka, og teller deg tilbake halvparten av alle arkene du skal brette, i denne boka skal du telle deg 115. Husk at det refereres til ark i oppskriften (ikke sider). 
Når du skal måle opp, måler du begge fra høyre side. 

Så er det bare å begynne å brette.

LYKKE TIL! 

5 kommentarer:

  1. This pattern is copyright protected.
    Please delete the pdf link and redirect to my website : http://www.faitmain-faitcoeur.fr/your-folded-books/butterfly-folded-book/
    Enjoy create,

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Faitmain-Faitcoeur. Excuse me so much. I have deleted the pdf link and redirect it to you website. I have also honored you, and linked to your website. Hope you are happy for that.

      Sincerely,
      Anne

      Slett
  2. hei :)
    eg har ikkje heilt forstått dette her, men korleis veit du kor du skal brette på oppsida og undersida av figuren? altså oppå dommarfuglen og under den?

    hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. hei, når du har merket arkene du skal brette, er det jo to brett på hvert ark, den til høyre bretter du innover og det samme gjør du på den til venstre. Var det dette du lurte på, eller misforstår jeg?

      Anne

      Slett
  3. Hei hei. Fikk ikke helt til denne. De andre jeg har brettet, har jeg brettet i 90 grader. Dette får jeg ikke til på sommerfuglen. Har bare forsøkt å brette ark 1 foreløpig. Annen vinkel?
    På forhånd takk

    SvarSlett